Moderne lysekroner og belysning til townhouse i Oslo
Det er ikke lett å velge lamper og lysekroner til et klassisk townhouse, for selv om man skulle ønske et gjennomført tidstypisk og klassisk utseende på lampene, vil ingen i praksis ha et gammeldags lys. I dette innlegget kan du lese om hvordan et sukkertøy av et townhouse i Oslo fikk en total makeover med moderne lysekroner og dekorative designer-lamper – og hvorfor vi brukte minimalt med innfelte downlights.
Murvillaen ble bygd i 1920 og hadde opprinnelig to hovedetasjer pluss en gammeldags grovkjeller og loft. Husets nye eier ønsket å beholde hovedtrekkene i den opprinnelige romløsninger, med unntak av at flere bad ble lagt til og kjelleren ble bygd ut til boligareal. Interiørarkitekt var Anne Berentsen i Berentsen Interiørarkitekter.
Takhøyden på plan 1 og plan 2 er over 3m. Det ble bestemt at de pene himlingene ikke skulle bli rørt. Noen rosetter og noe stukkatur ble skiftet, men stort sett forble takene i de viktigste rommene urørt. I tillegg var svært mange av veggene i såpass god stand at det ble bestemt at det skulle trekkes minimalt med strøm opp langs dem.
Det lå dermed i kortene at mye av belysningen måtte være løs, og i hvert fall ikke innfelt. Vi måtte også bruke rosettene for alt de var verdt; det var uaktuelt å henge dekorative lysekroner i krystall med lite lys i dem – her trengtes det lumen!
Moderne lysekroner til romslige stuer
Om man vil være klassisk eller moderne, møter man en utfordring når rom er store: Det vi tenker på som vanlige lamper blir for spinkle. De lyser kanskje for dårlig også, men først og fremst monner de ikke i rommet.
Til store stuer kan du bruke en dekorativ lampe eller lysekrone på over 1 meter i diameter.
Ikke alle stuene var like store, og vi endte opp med lysekroner eller dekorative pendler med diameter fra 70cm og oppover til 120cm. I noen mindre rom hadde vi mindre pendler enn dette også, med diameter på rundt 50cm. Det ble ikke brukt noen antikke lysekroner, med unntak av at vi gjorde et prøve-oppheng av en gammel lysekrone i krystall i et walk-in closet.
Det er ikke så stort utvalg av moderne lysekroner
Det er faktisk ikke så lett å finne moderne lysekroner som er nettopp moderne. Det lages mye rart, mange rare kopier og fortolkninger av tidligere tiders vidundre, og i Norge passer ikke lysekroner med Swarowski-krystaller så godt.
Det var Anne Berentsens ønske for hele interiøret å lage et hjem som oppleves som samtidig og ekte, samtidig som historien til et townhouse som dette ikke på noen måte bør glemmes. Det ble ikke valgt noen såkalte stilkopier til hverken møbler eller lamper – altså ingen nylagde elementer i gammel stil.
Vi måtte altså finne store lysekroner eller dekorative pendler som kunne lyse godt og skli inn i miljøet. Lampene måtte være tidløse i uttrykket, være dimmbare og bestykket med LED.
Lysekroner til inngangspartier og korridorer
LUCEPLAN MESH Dette er en nykommer på markedet som har blitt svært populær på kort tid. Mesh ser ut til å slå an både hos de som ønsker seg en moderne lysekrone og de som egentlig ønsker seg en antikk.
Mesh kommer i flere størrelser, og som pendel og plafond. Selv den minste pendelen var for høy for vårt prosjekt.
Etter råd fra Luceplan fikk vi Mesh bygd om slik at den ikke skulle henge så langt ned.
Varianten vi valgte, Mesh 80, er dimmbar. Alle diodene dimmes samtidig. I den største lysekronen er diodene gruppert slik at man kan dimme deler av lampen separat.
Moderne lysekroner og dekorativ belysning til tre stuer på rad
DELTALIGHT SUPER-OH og FLOS 2097:
Dette er et townhouse med tre stuer etter hverandre og spisestue i tillegg.
Med tre stuer på rad, kan man ta det valg å henge lysekroner av samme type i alle rosettene.
Vi ønsket ikke å gjøre dette denne gangen, men valgte pendelen Super-Oh fra Deltalight til den første og den siste stuen, med Flos 2097 i midten.
De to Super-Oh-lampene ble beskrevet i to forskjellige størrelser, slik at man både fikk helhetsfølelse og variasjon på en gang.
Om Super-Oh:
Dette er en svært populær high-end lysekrone som kommer i tre størrelser – 70cm, 120cm og 170cm i diameter. Den er alltid sort. Super-Oh kan bestilles med bare nedlys, eller slik som her: Med både opplys og nedlys. Lampen er dimmbar og du dimmer opplyset og nedlyset simultant.
Kan man kalle en lampe som Super-Oh en moderne lysekrone? Her er det ingen prismer og ingen pynt.
Man kan selvfølgelig diskutere om en dette er en lysekrone. Men uansett vil svært mange se at en slik lampe henger veldig pent i store gipsrosetter. Om det ikke er en lysekrone, er det i hvert fall en meget god erstatning.
Super-Oh gir et retningsstyrt lys. Over et salongbord får du lyset godt rettet ned mot bordet, og i mange tilfeller gjør det ingenting om selve pendelen er større enn bordet ditt eller at den ikke henger rett over bordet.
En stor lysekrone kan ofte oppfattes som noe som tilhører rommet og ikke møbleringen, og dermed kan du «komme unna med» at lampen ikke henger rett over bordet.
Til Super-Oh kan du bestille små filtre som monteres over hver LED-diode slik at lyset blir mykere.
Om Flos 2097:
Dette har blitt en klassiker. Designet er av Gino Sarfatti og dette er en moderne lysekrone leveres i to størrelser med enten 30 eller 50 lampehoder. Vi brukte den minste størrelsen. Flos 2097 er fra før LED-teknologien gjorde sitt inntog, og du kan bestille den med halogenpærer eller LED-pærer.
Vi valgte halogenpærer, men man kan lett skifte til LED hvis man ønsker det. Flos 2097 lyser mest oppover, og lysvirkningen er nokså diffus. Den er dimmbar.
Lampens store styrke er at den helt klart har fellestrekk med klassiske gamle lysekroner, samtidig som den ved sin moderne geometri har en stramhet som gjør at den godt kan passe inn i et minimalistisk interiør. Det er ingen prismer eller krystall på denne lysekronen, men det savnes ikke.
Dette er også relatit sett en ikke så veldig kostbar lampe. En god lysekrone til mange prosjekter, med andre ord.
Stor designerlampe i kobber til spisestue
CATELLANI&SMITH LEDERAM MANTA S2 i kobber.
Lampen består av en stor asymmetrisk skåret skjerm og to nedhengte lyskilder som lyser opp i skjermen og dermed gir indirekte lys.
Lederam Manta kommer i to størrelser og i flere utførelser. Den minste har diameter 40cm, den største er på hele 1m!
Hvis du velger deg Manta i helhvitt, er lampen betydelig mer diskret enn slik som her: I sort og kobber. Det er imidlertid fristende å velge den nettopp med skjerm i enten bladgull, bladsølv eller kobber, for det er jo produsenten Catellani&Smiths store varemerke og den store metalliske flaten er imponerende.
Vær obs på at lyset endrer seg med overflaten du velger. Hvit eller sølv-overflate vil gi et nokså nøytralhvitt lys, mens gull og kobber varmer lyset betydelig opp. Manta lyser diffust nedover og er dimmbar. Dette er en lampe i øvre prissjikt, men kan være verdt det likevel.
Lederam Manta er en del av en serie lamper og du kan dermed få til en fin helhet ved å kombinere den med stålamper og vegglamper, slik som også gjort på dette prosjektet. (Mer om det lengre ned!)
Lysekrone med LED på master soverom
Moderne lysekrone til soverom: FOSCARINI CABOCHE GRANDE LED.
Denne modellen kommer i mange størrelser og den kommer som bordlampe, vegglamper, taklampe og pendel.
Litt ettersom hvilken variant det er, kommer den med løs pære eller med integrert LED.
Caboche kan bestilles med transparente kuler i polykarbonat slik som her, eller med ravgule pærer.
Selve lyskilden er en rundstråler. Den lyser altså i alle retninger, men den delvis gjennomsiktige skjermen avblender en del.
Opplevelsen av lyset er at mesteparten går nedover selv om mye går ut i rommet også.
Caboche er mye brukt både i privathjem, på restauranter, på hotell og i butikker. Lampen vi valgte, er den største modellen med diameter 67cm.
Vi trengte at lampen skulle henge høyt over en himmelseng. Derfor valgte vi å bruke en pendel hvor opphenget ble kortet ned såpass at lampen henger svært høyt i rommet.
Når du bestiller Caboche, kommer alle kulene pakket for seg. De må settes på en etter en og dette trenger du ikke be elektrikeren gjøre.
Hengelamper til barnerom
LES ACROBATES DE GRAS.
Den franske produsenten DCW Editions lager disse.
Serien består av noen kulelamper og noen med skjerm. Felles for dem alle, er at de kan arrangeres på forskjellig vis i taket (slik som akrobater).
De er særlig nyttige når man ikke har strømmen på rett sted.
Les Acrobates kommer med vanlig E27-sokkel og man kan dermed skru i en retrofit-pære, altså en vanlig pære.
Når man bruker denne type hvit kulelampe, vil lyset bli noe flatt. Dette har ikke med det enkelte produktet å gjøre.
Alle hvite, opale glass vil spre lyset i alle retninger på samme måte og det blir like lyst i hele rommet.
For å gjøre lyset på barnerommet mer spennende, bør man bruke dimmbare kulelamper (og Acrobrates er selvfølgelig dimmbar!) og kombinere disse med leselamper og lignende.
Derfor trenger du en belysningsplan
Vi kan hjelpe deg!
Kjøkkenbelysning
I et townhouse som dette, bruker vi gjerne minst mulig innfelt belysning, i hvert fall færrest mulig innfelte downlights. Unntak gjøres på baderom og enkelte andre rom. I denne villaen skulle som tidligere sagt himlingene forbli urørt, men på akkurat kjøkkenet måtte det legges ny himling. Det var dermed mulig å legge innfelt belysning der.
Innfelte led-profiler til kjøkkenbenken
På et kjøkken er det naturlig med godt lys over kjøkkenbenkene og det kunne selvfølgelig vært gjort med downlights.
På dette kjøkkenet har vi gjort det litt annerledes ved å felle en 48V led-profil inn i taket, produsert av Deltalight og levert av Stokkan Lys.
Profilene er lavtbyggende og passer dermed godt inn i norske tak-konstruksjoner.
De kan utstyres med mange forskjellige lampehoder. I dette tilfellet valgte vi bare små dreibare spotter.
Vi la en 48V-profil i kryss over kjøkkenbenken og en rett profil over spisesofaen.
Krysset foran kjøkkenvinduet er laget som et kryss av dekorative årsaker. For lysets skyld kunne vi like gjerne ha laget et L-formet skinne, men med kryss får vi gjort litt mer ut av profilen samtidig som det forblir diskret.
Lekne pendler til spisebordet
Hvis man er ultra-stram i uttrykket overalt i et hjem, blir resultatet naturlig nok stramt.
I Norge vil vi gjerne ha det koselig og en måte man kan oppnå det på, er å tilføre noen lekne elementer.
På dette kjøkkenet har vi to slike innslag, nemlig pendlene over spisebordet og leselampene på veggen.
Pendlene heter Flos AIM Mini og vi har brukt tre stykker hengt opp i en felles rosett.
Disse lampene kan tiltes slik at de lyser litt «hit og dit». De er dimmbare og kommer i flere farger og også i en større størrelse.
AIM-serien passer godt inn i både klassiske og moderne interiør.
Vegglampene er fra Ingo Maurer og heter Light au Lait. Lampen forestiller en kopp og skål med en teskje som bryter, og er faktisk laget i porselen.
Light au Lait kommer bare i hvitt og passer selvfølgelig best på kjøkkenet, ved andre spiseplasser og ikke minst på cafeer og restauranter.
Den gir godt leselys og den kan dimmes selv om den ikke har integrert dimmer.
Belysning til spisestuen
Først må det sies at dette er en praktfull spisestue, mektig i uttrykket. Det er sjelden å se noe slikt i et privat hjem. Rommet er godt proporsjonert og har et flott vindu på den ene kortveggen. Veggene er trukket med grå lin og møblene er mørke og tildels inspirert av japansk møbelkunst.
Vi valgte den store LEDERAM MANTA S2 over spisebordet og satte inn to stykk av LEDERAM stålampe i tillegg. Lampehodet på stålampen består av tre kobberskiver som skjuler hver sin lyskilde. Lampen er ment å stå inn mot en vegg slik at lyset reflekteres ut i rommet fra denne. Dette betyr at man selvfølgelig får mer lys fra en hvit vegg enn fra en mørk, men på den annen side får man vist frem veggfargen og ikke minst linteksturen når man lyser rett mot veggen slik som her.
Som bildebelysning er det valgt en annen stålampe fra Catellani&Smith: Light Stick.
Light Stick gir også indirekte lys og kan stilles slik at den lyser sideveis inn på større bilder. Dette kan være en fin løsning når man ikke ønsker vanlig bildebelysning. Light Stick er en del av en serie lamper og kommer i bordvariant og veggmontert modell også.
Til sjenken lang den ene langveggen har vi valgt en bordlampe fra Flos, nemlig FLOS Ktribe S2 i utførelsen «Fumé». Ktribe er en av de mange Flos-designene som fungerer godt i både nye og gamle miljøer og vi syns den gjør seg veldig godt også her.
Lysekroner og store pendler i tre stuer på rad
Til de tre stuene på rad har vi som tidligere nevnt brukt en moderne lysekrone fra Flos og to moderne pendler fra Deltalight i hver sin gipsrosett. Vi trengte imidlertid mer lys enn som så.
I stuen med karnapp la vi innfelte downlights i vindusforingen. Vi har brukt svært lite innfelt belysning i villaen, men her gjorde vi det for å skape litt visuelt liv i vinduet. Vi beskrev også et par bordlamper til å sette i vinduskarmen. I dette rommet skulle faktisk veggene til en viss grad bygges om og vi kunne dra skjult strøm opp i alle rommets fire hjørner. Dette ga oss muligheten til å bruke veggmontert opplys.
Vi la dermed inn fire stykk Catellani&Smith LEDERAM W1 i hvitt. Dette er en stilren lampe som kan tiltes slik at den enten lyser rett inn i veggen eller opp i taket. Du kan bestille denne lampen i hvitt, sort, gull, sølv eller kobber. Her er den brukt i hvitt.
LEDERAM W1 fungerer svært godt i dette rommet sammen med lysekronen. Sistnevnte lyser jo litt diffust ut i rommet, og med fire nokså kraftige opplys på alle kanter, tilføres rommet nødvendig lys, relieff og ikke minst: Det nydelige taket vises ordentlig frem! LEDERAM W1 er dimmbar!
I den største stuen er det plassert et stort salongmøblement med sofa, lenestoler og et par lave bord. Den store Super-Oh henger over møblementet, og som leselys er det veggmontert en FLOS 265, en utsvingbar vegglampe i industriell stil. I tillegg til at lampen er praktisk, spiller den samme rolle som AIM på kjøkkenet – den tilfører litt visuell variasjon og løser opp formaliteten i interiøret. I samme stue har vi også plassert en stålampe fra Foscarini, Tress Grande LED i sort. Denne lyser opp i taket, men er vel så mye et interiørelement som en lyskilde.
Lys til hagestuen!
Byvillaen har ikke bare tre stuer på rad og en spisestue. Det ligger en vinterhage i forlengelsen av stuene, og i den er det en liten kjøkkenavdeling til bruk om sommeren og et spisebord.
Vinterhagen har skråtak med vindusfelt, så det er ikke så aktuelt med en lysekrone eller annen belysning i taket uansett hvordan man vrir på det. Det er også noen strekkstag som går gjennom luften som setter enkelte begrensninger på hva man gjøre i taket.
I dette rommet har vi strengt tatt ingen hoved-lyskilde, men vi har flere mindre lyskilder som til sammen gir nok og godt lys.
Over spisebordet henger en FLOS Ktribe S2 Fume som gir godt lys ned på bordet samtidig som den ser hyggelig ut. Over kjøkkenbenken har vi et par vegglamper fra Deltalight som heter Nec+Ultra. Designet er veldig moderne i uttrykket, men det har vist seg flere ganger at dette er en lampe som sklir godt inn i mange settinger.
Det mest prangende elementet med tanke på belysning er likevel de to store stålampene Sampei fra den italienske produsenten Davide Groppi. Sampei lener seg ikke bare fremover, men står liksom og vipper litt også. Lampehodet er dreibart og lyset er spottet, altså smalstrålende. Sampei kommer i både innendørs- og utendørsversjoner og i flere høyder. Den minste versjonen er 2.3m høy. Videre finnes lampen i 2.6m,2.9m, og 4,4m . Vi brukte faktisk den nest laveste varianten på 2.6m, og det er allerede nokså høyt.
Hvis du har høye tak slik som dette, er en høy lampe som Sampei flott, for den viser høyden i rommet så flott frem. Akkurat som et veldig langt spisebord eller en stor sofa gir følelse av luksus, kan en ekstra høy lampe sette prikken over i-en i et rom. Sampei er i den anledning ideell ettersom den kommer i så mange høyder. Den kommer for øvrig også i hvitt.
Vi lager belysningsplaner!
Kontakt oss for en uforpliktende samtale om ditt prosjekt!
Om bruk av downlights i eldre bygg
Det er altså svært få innfelte downlights i dette huset. Vi har innfelte downlights i noen vinduskarmer og på badene. I store deler av kjelleren har vi brukt utenpåliggende downlights. De er utenpåliggende fordi det ikke var plass i himlingen til å felle dem inn.
Hvorfor var vi så tilbakeholdne med bruk av downlights? Dette er i stor grad en smakssak.
Derfor brukte vi ikke innfelte downlights i stuene
Dette er i det store og det hele en smakssak.
I gamle villaer slik som denne, er takene et dekorativt element.
De er svært forseggjort med stukkatur og rosetter.
Uttrykket er rent og dekorert på en gang, akkurat som en bløtkake med kremlokk. De roper etter lysekroner!
Hvis man skal felle noe inn i et slikt tak, bør man finne produkter som kan regnes som «smykker» til taket.
Innfelte downlights av standard type vil aldri kunne se ut som noe annet enn hverdagslig, og gjør ikke taket noen tjeneste.
Det blir ikke vakrere av å legge til innfelte downlights i et slikt tak, med mindre man har valgt armaturene og deres plassering med omhu.
En annen og vel så viktig sak, er at man ikke får felt inn noe i et slikt tak uten å senke det. Man må de gjenskape både stukkatur og rosetter, og dette er selvfølgelig kostbart, i tillegg til at man mister det opprinnelige taket og ender opp med en kopi.
Utenpåliggende downlights i kjeller
I kjelleretasjen var det ikke høyde til lysekrone, men vi har brukt mye downlights.
De er utenpåliggende av praktiske årsaker.
Taket skulle ikke lektes ned såpass at innfelte downlights kunne brukes, så det måtte bli utenpåliggende.
Hvorfor var det greit med downlights i kjeller, men ikke i hoved-etasjene?
Dette skyldes at kjelleren ikke er original. Det vil si – det har selvfølgelig alltid vært kjeller der, men det har vært kjellerboder og ikke boligareal.
Man kan derfor se på kjelleren som et moderne areal som må lages med en utførelse som kler de mer historiske rommene i huset, men som i seg selv ikke er historisk.
I tillegg er det færre vinduer i en kjeller-etasje og det er lavere under taket også. Mange downlights kan gjøre godt i en slik sammenheng – man får en fleksibel lyssetting som tar lite plass.
Innfelte og utenpåliggende downlights på bad
Vi mangler dessverre noe bildemateriale på belysning av badene i villaen, men det er brukt en kombinasjon av innfelte og utenpåliggende spotter.
På gjeste-WC i inngangspartiet har vi ikke brukt noe i taket i det hele tatt, men opplys montert på vegg.
På bad er det svært vanlig med innfelte downlights og vi var også åpne for å bruke dette her.
Velviljens årsak er som for kjeller at badet ikke er originalt i seg selv.
I denne villaen har det nok alltid vært baderom, men i svært mange eldre hus er baderommene noe som har tilkommet senere.
Av hensyn til tekniske krav bygges de annerledes enn tidligere og det virker ikke feil med downlights på denne typen rom.